تهران سوله

ساخت سوله و اسکلتهای فلزی

تهران سوله

ساخت سوله و اسکلتهای فلزی

اصول تسمه سازی در ساخت سوله و اسکلت فلزی

مراحل کامل تسمه سازی بصورت تصویری

۱: برش طولی

برشکاری ورقها به اندازه و طول دلخواه توسط گیوتین و یا راسته بر انجام میپذیرد.در مرحله اول باید در برشکاری ورقها دقت شود تا عرض ورقها مطابق هم و برابر باشند.برای اینکه تسمه صافی داشته باشیم باید اندازه عرض ورقها دقیقا مشابه و هم اندازه باشد. درصورتیکه یکی از ورقها بلحاظ عرضی اندازه بزرگتری داشته باشد در مونتاژ ایراد به چشم خواهد آمد.

[caption id="attachment_290" align="alignnone" width="168"] برش طولی[/caption]

۲: کونیک نقاط اتصال سربه سر(پخ زنی)

انتهای و یا ابتدای ورقها که باید درتسمه سازی بهم وصل شوند مطابق شکل باید پخ زنی  شده و کونیک بصورت زاویه ۴۵ درجه انجام شود در برش و کونیک باید دقت کافی صورت بگیرد تا کونیک عین هم انجام پذیرد درصورتی که باهم متفاوت باشند باید با سنگ فرز   اصلاح شوند تا ازشیب و عمق مشابه برخوردارباشند. سطح کونیک باید عاری از هرگونه ناهمواری بوده و تمیزکاری بدقت انجام شود.

[caption id="attachment_300" align="alignnone" width="225"] کونیک سر ورق[/caption]

۳:سربسر نمودن

در سر بسر نمودن تسمه ها ابتدا سطح مناسب و صاف را انتخاب نمایید و در صورت امکان بر روی شاسی و یا شابلون ورقها را قرارداده و بوسیله ریسمان رنگی وسط (مرکز یا آکس) ورقها را مشخص کرده و علامت گذاری نماییدو تسمه را در امتداد هم قراردهید . ورقها را دقیقا در روبه روی هم و در یک امتداد قرارداده به اندازه ۳میلیمتر مابین کونیکها فاصله بگذارید. در زیر ورقها یک تسمه(پشت بند) مطابق شکل قرارداده ودر بغل تسمه قطعه ای(اکستندر) جوش دهید که هم باعث شود تراز شما ثابت بماند و در موقع جوشکاری  ،جوش از مقطع

تسمه بصورت کامل عبور نماید

[caption id="attachment_301" align="alignnone" width="225"] سربسر نمودن[/caption]

۴:جوشکاری ریشه

در جوشکاری ریشه بعداز پیش گرمایش الکترود ابتدا یک پالس جوشکاری با الکترود ۷۰۱۸ نمره ۳ یا ۴ (بسته به ضخامت ورق و فاصله تسمه ها)انجام داده سپس اقدام به صاف نمودن و تمیزکاری نمایید بطوریکه نباید هیچگونه گل جوش و یا خاک جوش در آن ناحیه وجود داشته باشد. در حین جوشکاری حتما به امپر جوشکاری دقت شود که جوش بصورت پیوسته و یکنواخت و کاملا صاف انجام گرفته شود.در هر پاس جوشکاری حتما با سنک فرز و فرچه سیمی سطح جوش را تمیز و صاف نمایید .سنگ زنی و فرچه زنی باید بدقت انجام شود درصورتیکه به اندازه سر سوزن گل جوش یا مواد دیگر در سطح جوشکاری باشد و تمیز کاری صورت نگیرد در تست جوش حتما به مشکل خواهید خورد.

[caption id="attachment_306" align="alignnone" width="167"] پالس اول جوشکاری ریشه[/caption][caption id="attachment_288" align="alignnone" width="168"] جوشکاری ریشه[/caption][caption id="attachment_101" align="alignnone" width="300"] پرکنی جوش[/caption]

۵:بک فیلد

بعد از اتمام جوش طرف اول باید طرف دوم(پشت تسمه ) با سنگ ساب کاملا برداشته شده و به مغز جوش رویه برسید .ناحیه سنگ خورده را کاملا تمیز و صاف نموده و با جوش صاف پر نمایید .بطوریکه جوش دو طرف کاملا بهم وصل شود.اگر نیاز به پالسهای جوش بیشتری داشتید حتما قبل از شروع جوش نسبت به سنگ زنی و تمیزکاری پالسهای قبلی جوش دقت کافی نمایید.

[caption id="attachment_294" align="alignnone" width="168"] بک فیلد[/caption][caption id="attachment_302" align="alignnone" width="225"] تسمه آماده[/caption]

در ساخت سوله -اسکلت فلزی و سازه های فلزی اصلی ترین مرحله که از اهمیت بسزایی برخورداراست تسمه سازی صحیح میباشد. اگر تسمه سازی بدقت انجام نشود در تمامی مراحل ساخت به مشکل خواهید خورد و در موقع نصب شاقول نمودن ستون سخت خواهد بود.